vrijdag 29 oktober 2010

Appel Chocolade Karamel Fudge Cupcakes

Ik wil beginnen iedereen te bedanken die op mijn cupcake heeft gestemd voor Holland's Cupcake Challenge Oktober! Ik kijk alweer uit naar de volgende!

Om een beetje in het thema herfst te blijven heb ik Appel Cupcakes gemaakt. Ze zijn gevuld met Chocolade Karamel Fudge. Het originele recept is van Nigella Lawson. Ik heb alleen de pure chocolade vervangen door Nestlé's Chocolat au Caramel en ik heb de pistachenoten weggelaten. De chocolade heb ik een keertje uit Frankrijk meegenomen. Volgens mij is het niet in Nederland verkrijgbaar, althans niet in de supermarkten. Bij andere merken, als Milka en Côte d'Or, zitten er vaak harde stukjes karamel in. Dat is bij die van Nestlé niet, die ziet er gewoon uit als melkchocolade, maar dan met een heerlijke karamelsmaak. Je kunt natuurlijk ook gewone pure- of melkchocolade gebruiken.
De fudge is echt heel makkelijk om te maken. Hieronder het recept:


Chocolade Karamel Fudge (ongeveer 64 stukjes)
350 g Nestlé Chocolat au Caramel
1 blikje gezoete gecondenseerde melk (397 g)
30 g boter
snufje zout

Bereiding
Bedek een bakblik met aluminiumfolie (23 cm x 23 cm).
Doe alle ingrediënten in een pan met dikke bodem en laat alle ingrediënten op laag vuur smelten. Roer tot er een homogene massa ontstaat. 
Giet het mengsel in het bakblik en laat het in de koelkast hard worden.
Als de fudge volledig is afgekoeld en hard is kan het in blokjes worden gesneden.

Ik heb er mijn cupcakes mee gevuld. Het is in dezelfde stijl als mijn stoofperen cupcakes, alleen dan zitten er stukjes appel door het beslag. Bovenop de bruine suiker botercrème zit een krokant appel chipje. Hieronder de foto's.


4 opmerkingen:

  1. oh Mirtje! wat een goed idée de caramel fudge!! Ga ik zeker eens proberen! Ik ken de chocola van Nestlé, heb 'm zelfs in huis !
    Veel bakplezier !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooh jammie dit is zeker weten heel lekker! Ik ga de fudge zeker proberen. Ben dol op suikermelk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Mirtje,

    Het ziet er echt super lekker uit, maar ik kan helaas hier in de omgeving niet aan die speciale chocolade komen. Kan ik er soms iets anders voor in de gebruiken zodat ik snel aan de slag kan?

    Groetjes,

    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jolanda,

    Je kunt altijd gewoon pure of melk chocolade ervoor in de plaats nemen. Volgens mij hebben ze van Milka en Verkade ook chocolade met caramel, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
    Veel bakplezier!

    Groetjes,

    Mirtje

    BeantwoordenVerwijderen