woensdag 18 maart 2009

Vanilla White Chocolate Cupcakes

Vandaag kwamen de cupcake boekjes die ik had bestelt binnen. Ik kon me niet inhouden en moest natuurlijk meteen een van de recepten proberen. Aangezien ik altijd maar chocolade cupcakes maak heb ik er dit keer voor gekozen een vanille cupcake te maken maar dan wel met witte chocolade botercrème en witte chocoladeschaafsel.


Ingrediënten Vanille Cupcakes (12 stuks), Cupcakes van Shelly Kaldunski
160 g bloem
1¼ tl bakpoeder
¼ tl zout
170 g suiker
90 g boter
2 eieren
1 tl vanille extract
80 ml melk

Ingrediënten Witte Chocolade Botercrème, Cupcakes van Shelly Kaldunski
2 eiwitten
120 g suiker
Snufje zout
150 g boter
80 g witte chocolade
Bereiding
Verwarm de oven voor op 160°C (hetelucht).
Meng in een kom de bloem, het bakpoeder en het zout.
Klop in een andere kom de boter en de suiker met een handmixer op hoge snelheid licht en luchtig.
Mix een voor een de eieren en het vanille extract er door. Zorg ervoor dat het eerste ei geheel in het mengsel is opgenomen voordat je het tweede ei toevoegt.
Mix afwisselend het bloemmengsel en de melk door het botermengsel. Mix alles tot een glad beslag.
Verdeel het beslag over 12 muffinvormpjes en bak de cupcakes circa 18-20 minuten in het midden van de oven. Test of ze gaar zijn door met een satéprikker in het midden van het cakeje te prikken. Als deze er schoon uitkomt zijn de cakejes gaar.
Haal ze uit de oven. Laat ze 5 minuten in de muffinbakvorm afkoelen. Plaats de cupcakes vervolgens op een rooster en laat ze volledig afkoelen.

Smelt voor de botercrème de witte chocolade (au bain marie of 1½ - 2 min. in de magnetron).
Zet vervolgens een beetje water op. Zorg ervoor dat het zachtjes kookt. Doe vervolgens de eiwitten en de suiker in een kom en zet deze boven het zacht kokende water (au bain marie). Zorg ervoor dat de kom het water niet raakt.
Verwarm de eiwitten, onder constant roeren, tot de suiker is opgelost. Als je twijfelt kun je een beetje van het eiwit tussen je vingers wrijven. Als het warm aanvoelt en er geen suikerkorrels meer in zitten, betekent dat dat de suiker is opgelost.
Haal de eiwitten van het vuur. Mix deze met een handmixer op hoge snelheid in circa 5 minuten stijf.
Voeg geleidelijk de boter en het zout toe. Het is het makkelijkst om van te voren de boter in blokjes te snijden.
Het mengsel wordt bij de toevoeging van de boter meestal wat slap. Blijf gewoon op hoge snelheid doormixen, dan wordt het mengsel vanzelf weer steviger.
Mix als laatste op lage snelheid de witte chocolade eerdoor, tot er een homogeen mengsel ontstaat.
Verdeel de botercrème over de cupcakes. Garneer ze eventueel nog met wat geraspte chocolade.

 

7 opmerkingen:

  1. Zoveel keren heb ik een recept geprobeerd voor een gewone vanille cupcake, maar deze is super. Geen gewone dus, blijft zacht, heerlijke smaak. Het enige wat ik veranderd heb is de suiker 20 gr. minder. Doe ik bij elk recept. Wat een leuke ideeen, Met dank, vooral namens de (klein)kinderen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig recept eerste keer dat mijn cupcakes lukken naar LANG PROBEREN!!! WEL nog een vraagje welke boter gebruik jijvoor je botercreme? Roomboter of margarine?

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn recept hè! Komt ook uit een heel mooi boek, Cupcakes van Shelly Kaldunski, echt een aanrader!
    Voor de botercrème gebruik ik roomboter. Margarine kun je ook proberen, maar daar kon wel eens te veel vocht in zitten en dan blijft de crème vloeibaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hej, heb juist de cakejes uitgeprobeert. de cakejes plakken aan de cup :s weet niet hoe dat komt, heb alles volgens recept gedaan. Ook is mijn botercreme (met echte halfvolle boter gemaakt) tamelijk vloeibaar. Heb die nu dus in de koelkast gestoken, mss wordt de boter weer vanzelf stijf. Heb je een idee waarom mijn cakjes aan de vorm plakken?

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Bart,
    Als cupcakes aan de muffin bakvorm blijven plakken kun je ze het beste even in de vorm laten afkoelen, zo'n 5-10 minuten. Daarna kun je eventueel met een satéprikker voorzichtig langs de rand gaan om ze los te maken. Ik weet niet of je vraag hiermee beantwoord is. Heb je wel papieren cups in de muffin vorm of heb je het beslag rechtstreeks in de muffin bakvorm gedaan?
    Wat betreft de botercrème, dat is een bekend probleem ;). Ik zet het meestal ook even in de koelkast en klop het daarna nog een keer op. Het kan zijn dat het te warm is in de ruimte of dat je eiwitten nog te warm waren. Meestal is het een kwestie van geduld en blijven kloppen.
    Het kan ook aan de boter liggen. Halfvolle boter bevat namelijk veel meer vocht dan volle roomboter.
    Als je nog vragen hebt kun je me ook contacteren via het contact formulier: http://cookies-n-cupcakes.blogspot.com/p/contact.html

    Groetjes,

    Mirtje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoop dat je het oké vindt, maar ik heb je recept overgenomen op mijn blog (nininoes.blogspot.com) Het is zo'n super recept!

    BeantwoordenVerwijderen