zondag 8 februari 2009

Chocolate Chip Cookie Dough Cupcakes

Ik was laatst een beetje op andere cupcake blogs aan het kijken en kwam toen op The Cupcake Review Chocolate Chip Cookie Dough Cupcakes tegen. Het deed me meteen denken aan mijn favoriete Ben & Jerry's ijs. Ik heb meteen mijn Ben & Jerry's Homemade Ice Cream & Dessert Book erbij gepakt, want daarin staat een erg goed cookie dough recept!

Voor dit cupcake recept heb je bevroren koekjes deeg (cookie dough) nodig, het wordt dus niet van tevoren gebakken. Aangezien dit ook bij het Cookie Dough ijs van mijn vrienden Ben & Jerry het geval is, dacht ik dat dit deeg wel geschikt zou zijn.


Het recept voor Ben & Jerry's Chocolate Chip Cookie Dough
Ingrediënten:115 g zachte boter
60 g kristalsuiker
65 g donkere basterdsuiker
1 ei
1/2 tl vanille extract (of aroma)
130 g + 2 el bloem
1/2 tl zout
1/2 tl natriumbicarbonaat (toko)
170 g chocolate chips, of grof gehakte pure chocolade


Bereiding:Klop de boter samen met beide suikers in een kom tot een licht en luchtig mengsel.
Voeg vervolgens het ei en het vanille extract toe, en mix goed, tot het ei geheel is opgenomen in het mengsel. Meng in een andere kom de droge ingrediënten (bloem, zout en natriumbicarbonaat). Doe deze bij het boter/ei mengsel, en mix alles tot een glad beslag.
Spatel als laatste de chocolate chips erdoor.
Maak met twee lepels bolletjes met een diameter van ongveer 3-4 cm. Doe deze in een diepvriesdoos, en vries het deeg voor zeker 4-5 uur in.

In mijn Ben & Jerry's boek staat dat dit deeg genoeg is voor 12-15 cookies. Zelf kan ik met de helft van dit beslag zo'n 15 cookies maken!! Ik vries altijd de helft in en bak de andere helft. Als je de cookies gewoon wilt bakken, verwarm dan de oven voor op 175°C (hetelucht) en bak de cookies in 11-14 minuten. Laat ze eerst 5 minuten afkoelen op de bakplaat en leg ze vervolgens op een koelrooster.

Dit was nog maar de helft van het werk (ja, je moet er wat voor over hebben!). Nu moet nog het deeg voor de cupcakes gemaakt worden. Zelf heb ik het basisrecept voor vanillecupcakes gebruikt, maar je kunt er natuurlijk net zo goed een chocolade variant van maken. Deze recepten vind je
hier.

Als je het beslag van de cupcakes over de muffinvormpjes hebt verdeelt, pak je je cookie dough uit de vriezer en leg je in elk cakeje een bolletje van dit deeg.





Vervolgens bak je de cupcakes op 175°C, voor ongeveer 10-12 minuten. Laat ze volledig afkoelen.
Als je ze zo nog niet lekker genoeg vindt, kun je er nog wat zelfgemaakt glazuur op spuiten. Ik heb hiervoor het volgende recept gebruikt:

Cookies 'n Cream Buttercream (125 Best Cupcake Recipes, Julie Hasson)
Ingrediëten (voor 12 cakejes):130 g poedersuiker
115 g zachte boter
Snufje zout
75 ml slagroom
1/2 tl vanille extract (of aroma)
(Je kunt er eventueel nog wat koekkruimels door doen)


Bereiding:Mix (op lage snelheid) in een kom de boter, de poedersuiker en het zout tot een glad geheel. Mix het boter/suiker mengsel, op een hogere snelheid, licht en luchtig.
Voeg vervolgens de slagroom en het vanille extract toe. Mix alles tot er een glad mengsel ontstaat. Spatel eventueel de koekkruimels er nog doorheen.
Verdeel het glawuur over de cupcakes met een spuitzak of met een mes.

En dit is het resultaat!!




2 opmerkingen:

  1. ziet er heerlijk uit..
    een vraagje: als je B&J Chocolate Chip Cookie Dough in je cupcake beslag legt, is het dan de bedoeling dat het helemaal bedekt is door het cupcake deeg? of ligt de cookie er gewoon boven op?

    GRIETjes x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Griet,

    Je kunt de cookie dough er het beste niet helemaal in het beslag duwen. Als de cake gaat rijzen in de oven gaat deze er vanzelf overheen.

    Groetjes,

    Mirtje

    BeantwoordenVerwijderen