vrijdag 31 december 2010

Speculaas Bonbons en Kerst Cupcakes

Nog even gauw een post voordat we het nieuwe jaar ingaan.
Het is me eindelijk gelukt mijn bonbons allemaal (heel) uit de vorm te krijgen. Een tijdje geleden heb ik namelijk een professionele bonbon vorm gekocht. Via Callebaut.com heb ik toen een aantal filmpjes gezien en artikelen gelezen over hoe je chocolade moet tempereren (voorkristalliseren van cacaoboter in chocolade om deze verwerkbaar te maken) en hoe je gevulde bonbons kunt maken. Wil je hier meer over weten volg dan deze link.     
Maar goed...door mijn ongeduld ging het dus steeds fout. Na me er wat meer in verdiept te hebben is het dan eindelijk een keer gelukt. Hieronder het resultaat.


Het recept voor de Speculaas vulling komt uit het boekje Bonbon van Kees Raat. Hieronder het recept.

Ingrediënten Speculaas vulling
200 g slagroom
1 tl speculaaskruiden
Snufje zout
300 g melkchocolade, gehakt

Bereiding
Verwarm de slagroom met de speculaaskruiden in een pan tot het net tegen de kook aan is. Laat de kruiden 4 minuten intrekken. Zorg er hierbij voor dat de slagroom niet gaat koken.
Haal de slagroom vervolgens van het vuur en giet het over de gehakte chocolade.
Roer het geheel tot een glad mengsel. Laat het iets afkoelen.
Vul de bonbons met behulp van een spuitzak. Natuurlijk kun je de vulling ook ergens anders voor gebruiken.

Daarnaast heb ik een tijdje geleden ook nog Kerst Cupcakes gemaakt. Hieronder een foto.


De gekleurde strepen in de botercrème krijg je door van tevoren strepen te trekken met voedselkleurstof in de spuitzak. Trek de lijn met een kwastje vanaf het uiterste puntje van het spuitmondje door tot in de spuitzak. Doe dan voorzichtig de botercrème in de spuitzak. Duw de crème niet naar beneden! Maar draai voorzichtig het uiteinde van de spuitzak dicht en blijf draaien totdat de vulling in het spuitmondje zit.


De cupcakes zijn Chocolade Cupcakes, gevuld met Marshmallow en met een topping van Witte Chocolade Botercrème. De recepten kun je hier, hier en hier vinden.

Hierbij mijn laatste post van 2010. Ik wil iedereen natuurlijk een héél gelukkig en gezond 2011 wensen!

GELUKKIG NIEUWJAAR!

2 opmerkingen:

  1. Hai Mirtje,

    Jij natuurlijk ook een heel gelukkig en gezond 2011.
    En dat we nog maar veel mooie cc's en lekkere receptjes van je mogen zien!

    BeantwoordenVerwijderen